Fototriss: Skräck

Jag hittade just en blogg som varje vecka ger ett tema som man sedan ska tolka med tre bilder, här är mitt bidrag till temat SKRÄCK. 

En av mina största fasor är att vi ska låta vår historia förfalla. Och då talar jag främst om alla byggnader som står och förfaller ute på landsbygden, men även inne i städerna.

Jag växte upp på landet i en by med fem gårdar, Eslared eller Porsabygget som den en gång hette har för länge sedan varit en knutpunkt på landsbygden. Det fanns en konsumaffär, en dansbana, flera gårdar och en kvarn intill krokån. Inget av detta finns längre kvar, iallafall inte i drift. Dansbanan var nästan borta när jag var ett litet barn, och idag finns inte ens spår av brädorna kvar. Kvarnen står och förfaller intill ån och likaså den gamla konsumaffären. Det är en stor stycke av vårt kulturarv som går förlorat och det är skrämmande att vi låter detta hända.

Min fototriss är från kvarnen i Knäred som ligger längre ner längs samma å. I byn där jag gick i skola en gång för många år sedan.
 

Kommentera

