HDR Tutorial

HDR fotografering är oftast något som folk antingen älskar eller hatar (att det även finns de som inte bryr sig det minsta om ämnet förvånar mig inte det heller). Jag har själv precis bekantat mig med denna form av effekt. Anledningen att jag skriver effekt och inte fotografering är just för att jag ännu inte har gett mig på HDR fotografering. Även om det står på min ”att-göra lista”.

Trots min ringa erfarenhet i ämnet så tänkte jag här föröka ge mig på en kort tutorial i hur man kan uppnå en lättare HDR effekt utan att spenderar timmar framför skärmen och spotta och fräsa åt ditt stackars Photoshop (eller vilket program du nu redigerar i). Jag använder mig av Photoshop Cs2 på engelska vilket gör att jag inte heller vet vad de olika elementen heter i Svenska Photoshop, men jag hoppas att det ska gå att förstå ändå via bilderna och förklaringen. Då drar vi igång.

Vi börjar helt enkelt med att välja ut en lämplig bild. Jag har valt en bild som jag från början är ganska nöjd med, men som jag var nyfiken på hur den skulle se ut i HDR. Bilden är oredigerad.
I nästa steg så duplicerar vi vår bild och skapar med detta ett nytt lager (dra bilden ner till den markerade rutan så kommer ”background copy ” upp som ett nytt lager). 

Nu ska vi konvertera kopian till ett negativ. Detta gör vi genom att klicka på IMAGE >ADJUSTMENTS >GRADIENT MAP.  Se till att kryssa i ”reverse”, detta gör att den svartvita bilden förvandlas till en vitsvart bild och ger illusionen av att vara ett negativ.

Nu är det dags att göra ännu en kopia av din originalbild, detta lager ska sedan läggas överst. När detta är gjort så ändrar du från ”Normal” till ”Linear light”. Det bildas då ganska starka kontraster som vi ska mjuka till i nästa steg.

Då var det dags att skapa den mjuka känslan som finns i HDR fotografier, detta gör vi genom att ha vårt negativ markerat (bilden i mitten) och sedan gå in på FILTER >BLUR > GAUSSIAN BLUR. Här väljer du de antal pixlar som passar just din bild. Jag har valt 40 pixlar vilket brukar vara lagom, eftersom vi valde att lägga din den översta bilden så kan vi nu ana slutresultatet. Det enda som återstår nu är att ändra ”Opacityn” till det du tycker passar bäst på just din bild. I min bild så är den ca 85%.

Såhär ser nu det färdiga resultatet ut, hoppas ni är nöjda med slutprodukten och att ni uppskattade denna tutorial.

 

Kommentera

