Doften Av Diesel

Jag tänkte dela med mig av min inlämning i min Grafik 1 kurs. Detta är en fri uppgift där vi skulle välja en plats, gärna slumpvis, för att sedan redovisa känslan vi fick av denna plats på valfritt sätt. Detta är min inlämning.

Jag var inne i Östersund och hälsade på en kompis när jag valde att gå en omväg. Jag gick på en gata där jag inte brukar och tyckte då att det var ett bra objekt för observationen till denna uppgift.

Jag började se mig omkring och upptäckte inget märkvärdigt med gatan i sig, en vanlig asfalterad väg med parkeringsfickor och en del skyltar. Fasaderna var i tegel, natursten och putsade funkishus. Jag började fundera på vad jag verkligen kände var viktigt att lyfta fram, jag började känna en svag doft av diesel som sedan blev starkare och starkare. En liten stund senare hör jag ett svagt välbekant motorljud, det kommer närmare och närmare. Det är ljudet av en v8 som kör ner för en tvärgata, jag skymtar bilen, en Chevrolet Bel Air från slutet av 50talet.

I detta skede så börjar minnen av forna tider tränga upp, jag kommer på mig själv att le när jag tänker på bilträffar som har kommit och gott i vårt avlånga land. Hur jag har skrattat och gråtigt i baksätet på flertalet jänkare. Hur jag kört Buick med nervevade rutor genom vägtunneln i Åre för att höra vrålet av v8an eka mot väggarna. Jag minns alla olika bilar jag har åkt och kört. Och med ett leende på läpparna så vet jag att det är doften av diesel som startade alltihop och att det var denna känsla som uppfyllde mig under resterande del av min promenad.

För mig var det därför självklart att försöka förmedla denna känsla vidare med min bild. Jag ville hålla den enkel och inte för prålig. Med röken som ska illustrera doften och alla motordrivna fordon i röken för att illustrera hur doften får mig att tänka på dessa. Jag valde att ha en rektangulär form på mitt arbete för att illustrera väg och bredd, amerikanska bilar är oftast väldigt låga och breda. Att jag valde att ha en Buick som den stora bilen i arbetet är för att det är den bilen som jag har flest varma minnen ifrån.

Jag har arbetat i Photoshop, alla bilder är fotade av mig och röken gjorde jag med hjälp utav ”smoke brusches” som jag hade inlagt i Photoshop. Texten skrev jag när jag senare satt på ett fik med min kompis och kände att jag ville ha med den i bilden för att förtydliga min känsla ännu mer.

 

Kommentera

