Inlämningsuppgift 1&2

Jag läser, som många av mina vänner vet, Interaktiva Medier 1 som en del i en Webbdesignsutbildning på distans ett år. Detta är utöver min treåriga utbildning i byggnadsvård. Interaktiva Medier är en ganska klurig kurs där vi i första uppgiften fick koda en webbsida helt från noll till hundra. Det var relativt svårt men jag är helt klart glad över att jag gick en kurs i webbutveckling i sommras, för utan den hade jag nog haft mycket mer problem. Kodning är verkligen ingen barnlek.
Men nog om det. Jag lämnade in min första uppgift för några veckor sedan och nu har jag fått svaret. Jag fick godkänt! Wiee! Inga kompletteringar behövdes. Det fanns dock några småsaker som jag skulle behöva rätta till för att öka användbarheten hos t.ex synskadade. Här är min webbsida som den ser ut nu, jag har byggt ut den med tre extra sidor till inlämning två, som hade deadline idag. Feedbacken på inlämningen kan läsas nedan :)

 

Feedback:

Jag tycker att du har skapat en tydlig och lättöverskådlig webbplats, det råder en bra balans mellan grafik, text och bilder. Bra navigeringslösning! Synd att du inte låter menytext återfinnas på din olika sidor vilket hade ökat tydligheten så att användarna vet vilken sida de befinner sig på.


Det är bra att du har angett vilket typsnitt som ska användas på dina webbsidor i din externa stilmall. Som du säkert känner till bör man helst använda sans-serifer eftersom dessa är mer lättlästa i webbsammanhang, i tryckt media är däremot serifer att föredra. Man bör ange flera olika typsnitt om det första inte stöds i webbläsaren, vilket du har tänkt på.


Kontrasten mellan text och bakgrund är bra eftersom du har använt svart text mot en vit bakgrund.


Det är inte så bra att du använder tomma alt-attribut eftersom synskadade med skärmläsare då inte kan ta del av bilderna. Attributet alt bör innehålla en beskrivande text så att man förstår vad bilderna förställer. Bra att du använder attributen width och height i alla dina img- element eftersom dessa då laddas snabbare i webbläsaren.


I formulär bör man använda fieldset, legend och label vilket ökar ett formulärs tillgänglighet på webben, d v s det underlättar för synskadade och blinda, detta har du inte hörsammat. Används caption och th i tabeller ökar tabellernas tillgänglighet på webben.


Det är bra att du använder rubrik-element i olika nivåer i din kod eftersom dessa underlättar för synskadade med skärmläsare som då kan skapa sig en hyfsad överblick över ditt textinnehåll med tanke på att de flesta skärmläsare läser in rubrik-taggarna.


Dina webbsidor validerar utan några fel i tjänsten http://validator.w3.org, vilket tyder på att du har god kontroll på din kod! Dina webbsidor visas ungefär lika i webbläsarna IE8, Firefox, Opera, Google Chrome och Safari vilket är mycket bra!


Sammanfattningsvis har du skapat en fräsch och lättöverskådlig webbplats. jag godkänner din inlämningsuppgift.

Kommentera

