Veckans Hus – Ankarjärn

 

Nu när jag har pluggat på byggnadsantikvarieprogrammet i 1.5 år så har jag helt klart fått upp ögonen för nya detaljer runt omkring mig. I Visby finns det en uppsjö av fasader fyllda med ankarjärn men när jag gick igenom mina foton så är det få av dem som har fastnat på bild. Istället får ni en blandad kompott av fasader från vårt avlånga land.


En fasad i Halmstads äldre kvarter.


En fasad i Tallin, Estland


Lärbo kyrka stabiliseras upp med ankarjärn, tyvärr inte så vackra.


Såhär ser ankanjärnen ut inne i St Karins ruin i Visby, otroligt att dessa små järn håller uppe denna ofantliga ruin.

6 thoughts on “Veckans Hus – Ankarjärn

  1. Hej och välkommen in till Veckans hus !
    Vilka vackra foton du visar. Visst är det fascinerande att de relativt tunna ankarjärnen och tillika ankarslut kan hålla ihop de stora byggnaderna.
    Halmstad – undrar just hur det ser ut på insidan – man blir lite rädd när man ser så många ankarslut – skulle huset ramla ihop utan dem månne ?
    Tallin – så många fina detaljer, måste vara mumma för dig. Och ett fantastiskt poetiskt foto.
    Tack för ditt bidrag

    • Tackar :)
      Ja det är himla spännande att se, och man ser det otroligt mycket på äldre hus.
      Men ibland undrar man ju om det är bara utsmyckning på vissa byggnader, som på bryggeribyggnaden där alla är på exakt samma rad.
      Och jag är osäker på om det är ankarslut på korsvirkesfasaden, eller om det bara är förstärkningar i timmerknutarna.
      Och hela Tallin var otroligt! Det är utan tvekan en stad som bör besökas.

  2. Ping: #55 Resumé | Veckans Hus

  3. Ping: #55 Ankarjärn och ankarslut | Veckans Hus

  4. Vackra bilder och vackra hus!

    Det är kul med internet, att man kan hitta folk med samma intressen som man själv. Jag går igång på fotografering, gamla hus och nya ord – och genom ”veckans hus” har jag hittat en bunt människor med samma intresse.

    • Tackar :)

      Ja jag håller verkligen med. Jag har hitta många fina och intressanta bloggar på både ”veckans hus” och på ”fototriss”. Alltid lika kul :)

Kommentera

