Veckans Hus – Betong

Denna vecka i ”Veckans Hus” är det betong det ska fokuseras på, ganska spännande då jag i dagsläget sitter och skriver på en artikel som ska handla om just betong. Så nu tänkte jag dela med mig av lite matnyttig information om betong samt ett axplock av mina bilder på betongrelaterade byggnadselement.


Bilderna ovan är båda två ifrån ruinen St: Karin som står på Visbys stora torg. Den högra bilden är fotad nere i ruinen och den vänstra är fotad uppe ifrån den högsta punkten man kan ta sig till via trappan i väggen i ruinen, den trappa som troligtvis lett upp till taket på den tiden då det fanns ett tak på denna ruin. Det som syns på den vänstra bilden är ovansidan av de otroliga valvbågarna, det som ligger på valvbågen är dock något så främmande som betong. Det som ganska många inte vet är att på 50 talet var dessa ruiner och även ringmuren kring Visby i stort behov av renovering. Som en god gärning skänkte Cementa cement till att fylla skarvar och att stärka upp valven med i dessa objekt, för att de inte skulle rasa. Det man inte visste då var att man gjorde många av objekten en ogärning istället för den goda tanke man hade från början. Cementen kapslade nämligen in all fukt i byggnaderna och kalkputsen lakades ur helt och är idag i de mesta fall bara vit fuktig sand innanför den hårda cementputsen. Detta leder då till att objekt som ringmuren kan på vissa ställen bara vara ett skal fullt av stenar men utan bruk att hålla stenarna på plats. Cementen och betongen är helt enkelt inte kompatibel med dessa gamla byggnadskonstruktioner och leder ofta till mer besvär än nytta i dessa sammanhang.
Den första svenska cementfabriken anlades i Lomma redan på 1870-talet. Sedan dess har det funnits sammanlagt fjorton cementfabriker i Sverige. I dag återstår tre. De ligger i Slite, Skövde och Degerhamn.

Tillsätter man sand, sten och vatten i cementen så bildas betong. Betong klassas som ett naturmaterial på grund av att det är utbrytningsbart ur naturen och man behöver inte tillsätta för stor procent onaturliga ämnen för att framställa byggnadsmaterialet. Detta gör att betongen även kan klassas som ett ekologiskt byggnadsmaterial.

Betong är ett tungt material, det lagrar värme bra och har bra ljudisoleringsegenskaper. Betong binder även fukt men kan dock inte mögla då det innehåller ytterst små mängder organiskt material. En negativ egenskap med att använda betong som byggnadsmaterial är dess långa torktid som kan bidra till förlängd byggtid. Detta på grund av att man inte kan bygga med andra fuktkänsliga material som kommer vara i direkt kontakt med betongen förrän betongen har torkat.


Ett betongfundament som troligtvis har spruckit på grund av fuktrelaterade orsaker.  Cementputsen har fallit av på sina ställen och blottar den underliggande betongen med ballast av bland annat tegelkross och krossad granit.


Vid Fröå gruva finns en damm, vid denna damm hittar man denna underbara dammlucka. Det som håller den på plats är ett gjutet betongfundament med grova armeringsjärn.


Nedanför köksfönstret i min fars hem ligger ett enormt betongfundament på marken, jag har länge undrat vad dess funktion har varit men har ännu inte listat ut det. Har dock konstaterat att det kan ge fina effekter vid fotografering i slagregn. Kan tilläggas att fars boningshus har varit ett sågverk en gång i tiden och fundamentet härstammar från den tid då sågverket var i bruk.


På en av byggnaderna i Visbys många gränder så kan man skymta denna underliga fasad. Orginalteglet är handgjort men runt de gröna fönstret längst ner i bilden så är ett parti som vid första anblick kan tolkas som tegel, men vid en närmare titt så är det kalk/cement puts som sedan har ”målats” för att likna tegel. I min värld är detta mycket underligt och jag undrar hur de tänkte och främst varför de inte tog riktigt tegel, det hade inte behövt vara medeltida handgjort men åtminstone tegel.

Själv är jag inte speciellt förtjust i betong då jag tycker att det är ett relativt livlöst byggnadsmaterial, jag har lite mer förkärlek för äldre kalkstensputsade fasader och gamla tegelhus. Det känns som att det blir lite mer liv i en sådan fasad är i en betongbyggnad, även om även den ibland är putsad. Men betong är trots allt ett ”nyare” byggnadsmaterial och jag är helt klart mest intresserad av äldre byggnader. Sedan förknippar jag mycket av betongen med funkisen vilket är en byggnadsstil som inte ligger mig så varmt om hjärtat.

11 thoughts on “Veckans Hus – Betong

  1. Det var ju ett lyckat sammanträffande – även om du inte gillar betong egentligen. Man kan ju göra ‘vackra’ hus i ren betong. Dina foton är både vackra och informativa. Betongens negativa effekt på kalkstensmurarna är väl bara ett exempel på hur man a vokunskap använt fel material vid renovering ?
    Visst är det tråkigt med denna fusktegelfasad – knepigt tänkt.
    Tack för all information

    • Ja det var det verkligen. Jo det finns nog vackra hus i ren betong, desvärre har jag inte sprungit på något sådant ännu. Men det kommer nog det med :)
      Ja precis, men det märktes inte förren 40 år senare att de olika materialen inte var kompatibla med varandra. Hade de inte vågat prova så hade vi ännu idag varit ovetandes om betongens effekt på kalksten. Och hade då inte heller kunnat finna nya metoder.
      Ja fusktegelfasaden gör mig lika brydd varje gång jag ser den.

    • Ja ällt är ju klar relativt, jag kör hellre på en bro av betong som är stärkt av armering än en byggd av träpanel, men jag bor hellre i ett hus med en träfasad än ett ocharmigt betonghus.

  2. Vilket utmärkt informativt och mycket vackert bidrag! Jag tillhör också de som älskar gamla byggnader och har svårt för betong, men fick tänka om när jag var i Le Havre – det går att bygga vackert även i betong! Tyvärr var det inte jag som höll i kameran när vi var där, så de bilder jag hade velat ta är inte tagna… (än).

    • Va kul att du tyckte det var ett intressant inlägg :)

      Ja betong kan användas till vackra saker med, det är ju lätt att modellera. Men funkisen har helt förstört min syn av betonghus.

  3. Väldigt intressant bidrag med bra information. Liksom du är jag inte speciellt förtjust i funkis och betong. Har aldrig tänkt på att betong är naturmaterial och ekologiskt. Förmodligen på grund av att naturmaterial brukar förknippas med skönhet.

  4. Ping: #56 Resumé | Veckans Hus

  5. Ping: #56 Betong – vackert eller fult ? | Veckans Hus

Kommentera

