Veckans Hus – Blindfönster

I Veckans Hus är temat blindfönster, detta är en företeelse som jag till en början kände mig säker på vad det var men nu när jag har snokat igenom min massiva bildbank så är jag lite osäker.

Att ett blindfönster är till för att skapa symmetri i en fasad är jag helt på det gröna med, men ett fönster som i senare tid har blivit igenmurat eller är tillfälligt igenspikat, är även det ett blindfönster. Om än dock bara för en kort stund. Jag vet nog inte riktigt var man ska dra gränsen för vad ett blindfönster är, bara för det har blivit ett blindfönster nu så kanske det inte var det från början, himla klurigt..

Men men, här kommer några exempel på vad jag anser är blindfönster :)


På gaveln av den märkvärdiga Ensa Mois i Estland så ser man ett blindfönster. Hela herrgården  är i behov av lite kärlek, då många delar av fasaden håller på att ramla till marken. Det som annars gör Esna så märklig är att 75% av byggnaden är i trä och de sista 25% är i sten.


På Seidla Herrgård, även det i Estland, så finns detta tvivelaktiga blindfönster. Under de senaste säg 30 åren så har detta fönster varit igenspikat av de gamla spegeldörrarna inifrån huset. Kan man då klassa detta som ett blinfönster? Symmetrin i fasaden bibehålls men det finns inte en suck till att se in igenom fönstret. Hmm jag fortsätter klura på det tror jag..

På Karsefors Nedre Kraftstation så syns blindfönstren tydligt. Desvärre kan man inte komma närmare än såhär, om man inte har nyckel vilket jag tyvärr inte har. Många av kraftverken som är byggda i Halland har blindfönster och är otroligt ståtliga byggnader. Det är lite utav en dröm att få se dem inifrån.

Här är ett blindfönster ifrån Knäreds Övre Kraftstation, en fantastiskt vacker byggnad helt i tegel. Det ryktas om att det ska finnas en våning i denna byggnad som kallas mosaikvåningen, jag är ofantligt nyfiken på varför och hoppas att en gång få se denna våning med mina egna ögon.

Jag avslutar alltihop med ännu ett tvivelaktigt blindfönster. Här har jag fotat en fasad på ett hus i Stockholm som har brunnit, jag antar att det har suttit höga fönster här innan  men har nu ersatts av spånskivor och ett härligt konstverk. Kan nog erkänna att jag egentligen inte tror att detta bör klassas som blindfönster, men det är en ganska härlig bild, så den förtjänar att nämnas trots allt ;)

9 thoughts on “Veckans Hus – Blindfönster

    • Jag håller med dig och tidens tand hade verkligen gnagt ordentligt på hela Seidla Herrgård, inne som ute.
      Synd på ett sånt vackert hus, men det blir helt klart vackra bilder av det.

  1. Du tar så vackra foton att man blir alldeles tagen.
    Dessa gamla, trötta hus är både sorgliga och rörande på något sätt. Man kan se att vissa varit otroligt vackra.
    Det brunna huset är ju riktigt roligt. Som om gubben i ‘fönstret’ skrattar åt eländet.

  2. Va fint sagt av dig :) Tack så mycket!
    Ja det finns något hos dessa gamla förfallna byggnader, det gör ont i hjärtat att se denna skönhet vittra sönder samtidigt som det kan finnas skönhet i det. Historien som finns i byggnaden är vacker.
    Haha ja det är sant, han ser mycket nöjd ut utan tvekan.

    • Tack så jättemycket, va roligt att du tycker det :)

      Om du gillar fasader i klass som den på Seidla, så besök Estland. Det kryllar av vackra byggnader :)

  3. Funderar över andra bilden, är det inte bara fönsterluckor som sitter på insidan?
    Byggnaden är underbart vacker – tänk vilken arkitekturskatt som förfaller så nära vårt land!

    Men du, en vild gissning, är inte ”gubben” Påven?

  4. Ping: #57 Resumé | Veckans Hus

  5. Ping: #57 Blindfönster | Veckans Hus

Kommentera

